U brzorastućoj blockchain industriji, NFT-ovi rastu kao tokeni koji su ograničeni u svojoj digitalnoj nestašici. NFT predstavljaju premošćivanje sredstava u različitim kolekcionarskim industrijama, kao što su kockanje, sport i likovna umetnost, bliže blokčejn tehnologiji. Ali šta su zapravo NFT-ovi i kako se njihovi uticaji kreću kroz blokčejn svet?
Najnoviji krik u svetu digitalne trgovine, NFT tokeni, preko noći su postali globalno poznati i izuzetno traženi. Međutim, mnogi se pitaju šta su NFT tokeni, gde kupiti NFT tokene i kako, ali i zašto se oni povezuju sa umetnošću i kolekcionarima? Pripremili smo odgovore na ta i mnoga druga pitanja, tako da ukoliko ste zainteresovani da saznate više o NFT tokenima, na pravom ste mestu.
‘Hajp’ oko NFT-a inspirisale su nekoliko ljudi da svoje umetničke forme pretvore u ove digitalne tokene. Među kupcima postoji slična žurba za ovim ‘kolekcionarskim predmetima’.
Uspeh NFT-a je bez presedana; prethodni uspeh Interneta ili bilo koje druge tehnologije nije mogao da se koristi za predviđanje popularnosti NFT-a. Digitalno umetničko delo bilo na aukciji u Christie’s-u. NFT je kupila osoba pod pseudonimom ‘Metakovan’ za ogromnih 69 miliona dolara. Bio je to trenutak prelaska zagovornika NFT-a.

Šta su Non-fungible tokens (NFT)?
Non-fungible tokens (NFT), koji se nazivaju i prikupljanje kriptovaluta ili novčana kazna, su digitalna sredstva kojima upravlja blockchain tehnologija. Svaki token ima jedinstvenu individualnu specifikaciju koju predstavlja nepatvoreni unos blok lanca. Iako se NFT-ovi mogu kreirati i izdavati u različitim okvirima, mnogi od njih su ERC-721 tokeni sa kodom pametnog ugovora koji je ugrađen sa jedinstvenim detaljima.
U osnovi, NFT su tokenizovane verzije stvarne ili digitalne imovine. NFT se mogu prodavati, razmenjivati i prenositi samo u celom obliku, umesto da se dele na manje apoene. Ponuda NFT-a takođe može biti ograničena na određenu količinu, što NFT-ove čini retkim i privlačnim za korisnike. NFT se koriste za skladištenje kripto kolekcionarskih predmeta, kao i za obezbeđivanje autentičnosti i vlasništva.
Ono što NFT tokene čini toliko jedinstvenim je to što NFT može biti slika, video, kartica, montaža i sl. Iako je vizuelna umetnost najzastupljenija forma umetnosti na ovom tržištu i muzika je pronašla svoj put i način da postane digitalna imovina.
Preoblikovanje lica industrije sakupljanja
Iako koncept imovine pretvorene u NFT može zvučati kao nova, nematerijalna imovina postoji svuda u našem svakodnevnom životu. Nezamenljivost znači da se sredstvo ili objekat ne mogu preneti na drugo sredstvo, čak i ako su istog tipa. Ulaznice u prvom redu koncerta uživo, ručak na Instagram nalogu, sa autogramom zvezde sportiste su jedinstveni kolekcionarski predmeti.
Strastveni igrači često mogu naići na retke i poželjne predmete u igri do kojih svi žele da dođu. Kolekcionari umetnosti spremni su da izdvoje milione dolara za autentično, jedinstveno umetničko delo. Industrija sakupljanja je istorijski postojala u fizičkom i digitalnom obliku. Ali kako NFT-ovi oživljavaju, industrija prolazi kroz transformaciju bez presedana sa mnogim prednostima NFT-a:
Povećajte kretanje i razmenu sredstava
NFT omogućava da željeni predmeti u igricama i drugim onlajn platformama postanu lako dostupni i prenosivi među korisnicima. Korisnici su slobodni da prodaju i razmenjuju artikle u različitim ekosistemima. Bez vezivanja za zidove prvobitnog okruženja, kolekcionarski tokeni postaju mnogo dostupniji onima koji ih žele na otvorenom peer-to-peer tržištu.
Pored toga, korisnici takođe mogu da izaberu transakciju u širokom spektru valuta na način na koji žele, bilo da se radi o aukciji, licitaciji, grupisanju i još mnogo toga. Kao rezultat toga, tokenizovana imovina će postati sve likvidnija zahvaljujući njihovoj trenutnoj razmenjivosti.
Zaštitite vrednost tokenizovane imovine
Za razliku od fizičke imovine koja dolazi sa rizikom od krađe, gubitka ili nelegalnog umnožavanja, tokenizovana imovina pomaže u očuvanju autentičnosti i jedinstvenosti kolekcionarskih predmeta, kao što su originalna umetnička dela. Ovo pomaže u zaštiti imovine i prava stvaralaca. Pored toga, pošto su svojstva NFT-a kodirana na blok-lancu i ne mogu se menjati tokom izdavanja, izvodljivo je postaviti ograničenje na snabdevanje NFT-ovima. Vrednost kolekcionarskih predmeta koja proizilazi iz njihove oskudice je stoga zaštićena i očuvana.
Napravite sredstva u jedinstvenom obliku sa razvojnim mogućnostima
Trenutni digitalni fondovi ne postoje u istom obliku jer se sistemska struktura domena razlikuje od strukture platforme za prodaju karata, stvarajući „trenje“ kada korisnici žele da ta sredstva stave na prenos ili razmenu.
Ovaj problem se može rešiti jer se korišćenjem NFT-a ova sredstva spajaju spajanjem jedinstvenih standarda. Kao rezultat, tokenizovana imovina se može slobodno posedovati, prenositi, upravljati i prikazivati. Takođe se očekuje da programeri mogu dalje da prošire tehničke mogućnosti NFT-a. NFT-ovi nastavljaju da se razvijaju kroz komplikovanu mehaniku jer su falsifikovani, eksploatisani, nasumično generisani itd. Kako se NFT-ovi poboljšavaju, NFT-ovi sigurno nisu ograničeni na određenu blockchain tehnologiju i ekosistem.
Platforme na kojima možete kupiti NFT
Prvo, zapamtite da NFT (Non-fungible tokens) jednostavno predstavlja vlasništvo nad sredstvom. Pre nego što izaberete NFT tržište, prvo ćete želeti da odlučite za koju vrstu digitalnog sredstva ste zainteresovani da kupite, prodate ili kreirate. Skoro sve digitalno – pisana reč, video snimci, video igre, umetnost, predmeti za kolekcionare, itd. – može biti tokenizovano na blok lancu (kao što je Ethereum (CRIPTO: ETH), najčešća blokčejn mreža na kojoj se grade NFT), tako da je sužavanje vašeg interesovanja dobro mesto za početak.
Evo nekih od najboljih NFT tržišta trenutno.
1. OpenSea

OpenSea platforma je lider u prodaji NFT-a. OpenSea ima sve vrste digitalnih sredstava dostupnih na svojoj platformi i besplatno je da se prijavite i pregledate široku ponudu. Takođe podržava umetnike i kreatore i ima proces koji je jednostavan za korišćenje ako želite da kreirate sopstveni NFT.
Tržište podržava više od 150 različitih tokena plaćanja, tako da je naziv platforme odgovarajući. Za uvod u svet NFT-a, OpenSea je odlično mesto za početak.
2. Axie Marketplace

Axie Marketplace platforma je onlajn prodavnica za video igru Axie Infiniti. Osovine su mitska bića koja se mogu kupiti i obučiti, a zatim suprotstaviti osovinama drugih igrača da bi zaradili nagrade. Na Axie Marketplace-u, igrači mogu kupiti nove Akies, kao i čitava zemljišta i druge predmete, kao NFT-ove za upotrebu u igri.
Axie Infiniti tokeni (zvani Axie Shards) su izgrađeni na Ethereum blok lancu. Kao takvi, mogu se kupiti i prodati na raznim drugim NFT tržištima, kao i na nekim berzama kriptovaluta kao što je Coinbase.
3. Nifty Gateway

Nifty Gateway platforma je omogućio prodaju dela nekih od najpopularnijih digitalnih umetnika kao što su Beeple i pevač/muzičar Grimes. To je platforma za kuriranje umetnosti koju pokreće kripto razmena Gemini (koju kontrolišu blizanci Vinklevos). NFT-ovi, poznati kao Nifties, izgrađeni su na Ethereumu.
Osim što je kurirana platforma, Nifty Gateway takođe ugošćuje sve kupljene NFT-ove – što znači da se NFT-ovi ne čuvaju u vašem novčaniku, već ih zapravo čuvaju za vas Nifty Gateway i Gemini. Iako to možda neće funkcionisati za NFT kolekcionare koji žele više fleksibilnosti sa svojim ulaganjima u umetnost, Nifti kupovine i prodaje se takođe mogu obaviti u fiat valuti (npr. američki dolar) bez prethodnog kupovine kriptovalute.
4. Rarible

Rarible platforma je još jedno veliko tržište za sve vrste NFT-ova, slično OpenSea-u. Na platformi se mogu kupiti, prodati ili kreirati sve vrste umetnosti, video zapisa, kolekcionarskih predmeta i muzike. Međutim, za razliku od OpenSea-a, moraćete da koristite sopstveni token tržišta Rarible (CRIPTO:RARI) za kupovinu i prodaju na tržištu. Rarible je izgrađen na Ethereum blok lancu (iako se umetničkim delima može upravljati i na OpenSea-u pomoću Rarible tokena).
Kompanija je sarađivala sa nekim značajnim kompanijama. a gigant softvera u oblaku Adobe se nedavno udružio sa Rarible-om kako bi pomogao da se obezbedi rad umetnika i kreatora NFT-a.
5. NBA Top Shot Marketplace

NBA Top Shot Marketplace platforma je napad Nacionalne košarkaške asocijacije i Ženske nacionalne košarkaške asocijacije u svet NFT. Na njegovom tržištu, kolekcionarski trenuci (video klipovi i naglasci iz igre) i umetnička dela mogu se kupiti od vodećih svetskih košarkaških liga.
NBA ga je izgradila kao zatvoreno tržište (možete samo da kupujete i prodajete na Top Shot-u) koristeći Flov blockchain koji je napravio Dapper Labs. Lako se možete registrovati i kupiti direktno na web lokaciji Top Shot marketplace-a. Kolekcionarski trenuci se mogu kupiti za samo nekoliko dolara.
Gde objaviti svoje NFT radove i kako ih prodati?

Ukoliko se bavite bilo kojom vrstom umetnosti, sigurno ste barem nekoliko puta doživeli da vam drugi ljudi kažu kako se to ne isplati, kako od umetnosti ne može da se zarađuje itd. E pa sada je došlo vaših 5 minuta i vreme je da im pokažete da se itekako možete obogatiti i živeti od umetnosti, makar ove digitalne. Prijavom na bilo koju od gore pomenutih platformi, možete otpočeti svoju NFT avanturu.
Budućnost NFT-a

Kao proboj u dobro poznatoj kolekciji iz stvarnog sveta, NFT-ovi mogu biti kapija za dovođenje miliona novih korisnika u svet kripto i blokčejn tehnologije. Igrači/gejmeri mogu postati potencijalni novi korisnici blokčejna pošto se kolekcionarski predmeti u igri pretvaraju u NFT.
Pored virtuelnog sveta igara, sredstva iz stvarnog sveta kao što su nekretnine i umetnička dela takođe se mogu tokenizovati i trgovati na blokčejnu. NFT će verovatno ponuditi preko potrebnu likvidnost na ovim tržištima i doneti ranije neiskorišćene tokove prihoda. Iako je veličina NFT tržišta i dalje prilično mala, pošto je sekundarni obim trgovine 3-4 miliona USD, očekuje se da će tehnologija koja se koristi u NFT-u doneti nove promene ne samo u industriji sakupljanja, već i u svetu blokčejna u narednim godina. Do tada, NFT će proći kroz mnoga drastična poboljšanja infrastrukture i korisničkog interfejsa kako bi bolje prodrla na velika tržišta za radoznale nove korisnike blokčejna.